Kaptajnens (b)log 004 - Skibsværft & et atlanterhavskryds 2024 05 Mar, 2024

Kaptajnens (b)log 004 - Skibsværft & et atlanterhavskryds 2024

Skibsværft i Kap Verde

Den 13. December ankom vi i Kap Verde, Mindelo.
Det var en behagelig og arbejdsom sejlads fra de Kanariske Øer til Kap Verde, hvor en masse forberedelser til værftsopholdet blev foretaget.

Listen var lang.

Siden vi afsejlede fra Danske farvande, faktisk siden vi hentede skibet i Holland, har NEPTUN haft brug for et grundigt værftsophold. Økonomi, logistik og tidsplan har løbende besværliggjort dette ophold, som oprindeligt var planlagt i Holland.

Dog blev det til NEPTUN’s store fordel at dette værftsophold ventede indtil vi anløb en havn i Afrika. NEPTUN er et gammelt skib og har mange gamle systemer ombord - systemer som man i den vestlige verden har udfaset, fornyet mistet håndværket for. Dette og den enorme forskel på prisen på mandetimer gav os muligheden for at skabe et HELT nyt liv for NEPTUN.

NEPTUN på beddingen i CABNAVE shipyard

Uden hjælpen fra CABNAVE’s fantastiske håndværkere og deres tilgang til skibsarbejde ville vi aldrig være nået så langt som vi er nu. Alle systemer har været skilt ad og inspiceret, repereret og samlet igen. Skroget har bestået testen med sandblæsning - overraskende godt faktisk!

Et udpluk af arbejdslisten som blev udført af CABNAVE:

  • Sandblæsning af skrog, over/under vandlinjen og på dæk.
  • Epoxy maling af alt bart stål efterfølgende - malingssystem fra HEMPEL.
  • Talvis af svejseopgaver på dæk og under dæk
  • Service (afmontering, sandblæsning, maling og nye sæder) af alle søventiler (7)
  • Tykkelsesmåling og service i søkisterne.
  • Fjernelse og maling af dieseltank - installation af ferskvandsgenerator
  • Skrueakseltræk, opmåling af lejer og skrueaksel og produktion (støbning) af nye hvidmetalslejer
  • Afmontering af reperation af rorstamme
  • Nye plader på skrog.
  • Nyt Zincanode system
  • Svejsning af nye rigbeslag til stående rig
  • Afmontering af Bovspryd og påvejsning i ny vinkel
  • Nye vatterstag på bovspryd
  • Afkortning af yderklyverstag
  • Nyt inderklyverstag
  • Montering af jægerbom
  • Installation af Fåborg pumpe (manuel lænsepumpe)
  • Produktion og installation af stævnrørsbremse
  • Rengøring af Dieseltanke
  • Og meget meget mere!

Stævnrørstræk

Maling af dækket

Et nyt besætningsmedlem - Mindelo

Imens alting gik vildt for sig på skibsværftet blev besætningen udvidet med et specielt medlem: Mindi (Mindelo) vores skibskat.
Mindelo var kun 3 uger gammel da underboen(tilfældigvis en dyrelæge) bankede på døren. Louise åbnede døren og fik rakt en killing. Underboen sagde ikke mere end, her er den og udleverede den første ration killingemad.

Mindelo var blevet sepereret fra hendes mor og var desværre blevet forældreløs - det var ikke givet at hun ville overleve situationen da katte som regel skal være noget ældre før de “flytter hjemmefra”.

Skibskatten Mindelo

Atlanterhavskrydset

Den 20. januar (med en forsinkelse på 10 dage) kom vi i vandet igen og det var tid til at gøre klar til afgang imod Caribien.
D. 23. januar var skibet og besætningen klar til at sejle over altanten efter test og gennemgang af alle systemer.
Det var en stor omgang at få skibet i drift igen efter sådan en omgang, men besætningen håndterede det med hård hånd!

Aske & Mindelo i hængekøjen. Ulla og Louise ved roret.

En helt fantastisk tur over atlanterhavet

Efter en times sejlads for motor ud af Mindelo slukkede vi ned.
Den nye bremse blev spændt omkring stævnrøret og sejlene blev sat.
Sejlene forblev oppe i 21 dage indtil vi ankom i Grenada.

Louise og guldmakrellen

Undervejs oplevede vi stabile passatvinde agten for tværs imellem 10-20 knob i gennemsnit.
Med en gennemsnitsfart på 5,5 knob og en fiskestang på agterdækket halede vi gentagende gange en guldmakrel ombord.

Smukke solopgange, et dybt blåt atlanterhav og vores skib udgjorde vores liv sammen ombord.
Stille og roligt fik vi rigget flere og flere sejl til og eksperimenteret med nogle af de idéer vi havde haft i lang tid i forhold til sejlplanen for NEPTUN. Den nye (simple) rå gjorde et godt stykket arbejde med vores nye råsejl (omsyet solsejl) vores Rafi (den gamle stagfok) og et læsejl (et mindre omsyet solsejl).
Værftsopholdet, den nye maling, den nye sejlplan og det gode humær gav alt i alt en imponerende overfart over atlanterhavet denne gang. Første atlanterhavskryds for skonnerten NEPTUN og første kryds for mange i besætningen.

Praktisk sømandskab på dækket - langsplejs

Den nye sejlplan for NEPTUN

Tirsdag d. 13. januar ankom NEPTUN (2 dage før planlagt ankomst) i Grenada, Port Louis Marina.

Tak fordi du læste med og god vind fra NEPTUN og besætningen!